En exclusiva: Dianne Van Giersbergen

 

[EXCLUSIVA] ENTREVISTA DIANNE VAN GIERSBERGEN

por Mar 14, 2019Entrevistas0 Comentarios

Vivimos en tiempos en donde el mundo de la música no abarca solamente lo que escuchamos. Los fans ahora son más difíciles de impresionar ya que están tremendamente expuestos a estímulos constantemente con nuevas bandas y artistas a tal punto que las probabilidades de que te conozcan son ínfimas, pero posibles. Por supuesto esto afecta indiscutiblemente al mundo del metal y del rock. Ultimamente vemos demasiados discos conceptuales, discos inspirados en novelas, comics y hasta películas de muchas bandas que quieren crear algo que trascienda solamente la música. Ese es el contexto cuando hablamos de una banda como EX LIBRIS y su nuevo material que fusiona historia, elementos teatrales y metal sinfónico que da como resultado algo fresco y muy único en el mundo del metal. Para esto, tuvimos el honor de conversar con la mente maestra detrás de todo: la extremadamente talentosa Dianne Van Giersbergen, compositora y vocalista.

Hola Dianne ¡Feliz día la mujer! Espero estés teniendo un muy lindo día.

¡Hola! Muchas gracias. Mucha gente estuvo felicitándome hoy, ¡Hasta parece mi cumpleaños! (Risas).

Es como un segundo cumpleaños.

¡Totalmente! Especialmente porque los chicos de la banda decidieron lanzar hoy el documental del proceso de grabación. Se siente muy especial.

Por supuesto. Y ahora falta muy poco para el lanzamiento del disco. ¿Estás emocionada?

Muchísimo. Ya estaba bastante cuando lanzamos el primero, pero como este es sinfónico y es lo que más me gusta, no puedo esperar a que el mundo lo escuche y saber qué piensan de las nuevas canciones.

El anterior disco lo disfruté mucho, y eso que no era tan sinfónico como las nuevas canciones.

En este disco hablamos mucho de Rusia, y estuvimos pensando cómo poner justamente elementos rusos en la música. Hablamos de un período en la historia de mucha abundancia, de familias reales y muchísimas ceremonias. Así que desde el principio supimos que tenía que ser sinfónico, con trompetas sonando en todos lados, orquestaciones grandiosas y por supuesto, ¡Un coro!

¡Qué buena forma de honrar a Russia!

¡Si! Muchas gracias. Hace poco estuve hablando con un par de amigos de Rusia, y ellos piensan que suena realmente auténtico. Eso significa muchísimo para nosotros.

Pensé lo mismo la primera vez que lo escuché. Hablando de ello, ¿cuál fue la parte más emocionante al componer todo esto?

Este es muy diferente al primero. Teníamos más trabajo para nuestro tecladista, Koen. Lo hermoso de todo es que el resultado fue maravilloso. La historia igualmente es un poco diferente para mí. En el primer capítulo, Ana Bolena es alguien que sabe lo que quiere va directo por ello y eso es mas o menos como soy yo en realidad. Pero ahora estamos hablando de una niña pequeña cuya familia se da cuenta muy tarde que debían escapar. Sus papás estaban muy ocupados en la enfermedad de su hermano que no le dieron tanta importancia a la revolución que estaba frente a ellos.

Es fantástico que le cuenten al mundo ésta historia de la forma en la que lo están haciendo. Me llama la atención, todos los personajes se llaman «ANN» (como un nombre corto). ¡Tu nombre también aplica, Di-ANN-e! 

¡Si! Incluso es una broma interna que tenemos con la banda, de lanzar un capítulo cuatro y ponerle de nombre Dianne.

¡Sería una genial sorpresa!

¡Totalmente! Pero el tema es que todas mueren, y como que tengo un ligero problema con eso (risas). Aunque podríamos hacerlo como la única que logró sobrevivir.

¿Compusiste todos los capítulos seguidos? ¿O vas componiendo historia por historia?

Lo hago por separado. Creo que sería un poco imprudente el empaparse en tres historias diferentes al mismo tiempo porque vas a perder detalles. Quiero que la historia sea contada en la forma más precisa posible. Si estás haciendo algo tan grande como hablar de historia, todos los hechos deben ser reales y correctos. Por supuesto que la forma en la que escribí las letras es siempre desde la perspectiva de las personajes principales y yo interpreto sus emociones. Ya hemos empezado a trabajar ligeramente en el capítulo tres pero es más que todo melodías y sonidos interesantes.

¿Te sientes identificada con ellas en algún momento?

Sí. Casi todo lo que sucede puede aplicarse a nuestros tiempos. Yo no tuve una pérdida pero tristemente puedo sentir lo que es el perder algo muy querido para mí. Por ejemplo el haber tenido que dar un paso al costado con «Xandria», el haber dejado toda esa música atrás también se sintió como una pérdida después de todo el amor y energía que invertí ahí. Fue algo que efectivamente nació, pero no tenía más futuro. Es una forma distinta de sumergirme en la historia, pero las emociones y sensaciones son las mismas.

Totalmente de acuerdo. Y hablando de emociones, la forma en la que interpretas al final de la canción «Exile» me hizo sentir es tan dramática, que me hizo sentir dentro de una obra teatral. 

¡Muchas gracias! Es un muy lindo cumplido. Mira, yo quería que suene tal cual una obra teatral. Que cuando la gente escuche sobre Anastasia Romanova creyera que es realmente ella quien comparte su propia historia.

Cuando llegas a la parte en la que imploras por tu vida da la sensación de que estás presente en ese momento. ¿Fue ése el plan original?

Originalmente sí, sabíamos que al final teníamos que contar sobre su muerte. La escena en la que hago una interpretación fue algo que grabamos en una sola toma. Lo hicimos sólo una vez y yo estaba empapada con la historia y especialmente con ése momento en particular. Me dolió mucho porque había investigado y leído tanto sobre ella que el tener que matarla de un momento a otro fue terrible. Temblé y lloré en el estudio. Así que lo que escuchas en esa canción es real. El haber grabado un momento así en su pureza y honestidad es lo que hace que la gente se refleje en la historia.
¡Seguro que a los fans se les va a parar los pelos también!
¡Espero que sí! Yo también se la hice a escuchar a mis padres y lloraron conmigo. Bueno, el escuchar a su hija rogar por su vida fue un poco extraño para ellos (risas). En el estudio lo escuchamos en unos parlantes enormes y escuchar mi propia voz diciendo «No quiero morir» fue aterrador, ¡Porque no quiero morir! (Risas).
Me da mucha curiosidad la primera canción. ¿Por qué el título «Motherland»?
La verdad es que el primer título fue «Rodina» porque es el nombre de la canción rusa para la palabra «Motherland» en ruso. Aún sigue en el coro porque canto «Oh my Rodina». Quería que se sienta como una especie de himno. 
¿Y has pensado en hacer shows con éstas historias?
Hemos estado hablando de eso con los chicos para hacer shows al terminar el tercer capítulo. No estoy segura como lograr todo porque necesitaría al menos una hora para recuperarme después de cada uno (risas). Y claro, los chicos tendrían que estudiar muchísimo también.
¿Tienes alguna favorita entre las tres?
¡Qué malvado! Es como preguntar a una madre cuál hija es su favorita. Aunque claro, no es algo que se dice en vos alta (risas). Para mi este disco es distinto porque es sinfónico y tengo que utilizar más mi voz clásica. Y para mí es sentirme como en casa, porque yo estudié música clásica.
Hoy es el día internacional de la mujer. ¿Algún mensaje que quieras dar a otras mujeres del mundo?
Puede que sea un poco cliché, pero les diría: «La belleza está en el interior». Actualmente hay muchas mujeres que se frustran por su apariencia y la forma en cómo otros las ven. Es más importante el ver lo que tenemos dentro y aprender a amarnos a nosotras mismas. Y cuando lo hacemos, ¡Somos mucho más fuertes!
Ex Libris estrenará su disco «ANASTASIA ROMANOVA» el Viernes 15 de Marzo.

We’re living in a time where the music world is not just music anymore. Now-days, fans are harder to impress because there is so much out there; so many bands and so many new artists that the chances to be noticed are very few. That definitely affects the metal world as well. Right now we’re seeing more concepts albums, metal novels and even movies from many bands that want to create something beyond music. That’s how we get to talk about EX LIBRIS, and their fresh new music infused with metal, history and theatrical elements as something truly fresh and unique of its kind. And for that, we had the honour of talking to their mastermind: the extremely talented Dutch singer and composer, Dianne Van Giersbergen.

Hi Dianne! Happy International Women’s day! Hope you’re having a great time over there!

Oh hi! Thank you! A lot of people congratulated me today, it feels like my birthday! (Laughs).

It’s like a second birthday!

It is! Specially because the band chose today as the release day of my studio documentary. It feels like a special day!

It is! And even more now that you have a record that is going to hit the stores next week!

Yes, one week from today. I am so super excited. I was already excited when we released Chapter 1, but now this one is symphonic and that’s kind of my thing! I am beyond excited because I want the world to heart, and to know what everyone thinks about it!

The last one was already an amazing record, but is true, it wasn’t as symphonic as this one.

This one is all about a Russia, and we were thinking «How can we put Russia into the music?». We’re talking about a period of great wealth and royal families and a lot of ceremonies. So we knew we had to make it symphonic, with trumpets everywhere, big orchestrations and of course, the choir!

What a great way to honour Russia!

Yes! Thank you! I already spoke to some people from Russia and the think it sounds truly authentic. That is a big complement for us.

I thought so too the first time I heard it! Speaking of which, what was the most exciting part of composing the record?

This one was really different from the Chapter One. We had more work to be done by our keyboard player, Koen. But he ended up pulling it together wonderfully. And the story was very different for me. In Chapter One, Anne Boleyn she knows what she wants and she goes straight for the goal and that’s kind of who I am as well. But now we’re talking about a little girl whose family realize too late they needed to escape. The parents were so busy with their son’s sickness that they didn’t pay enough attention to the revolution that was uprising.

I find wonderful that you guys tell the world history this way! All characters are named «ANN» as short names. Can’t help thinking your name fits very well, as Di-ANN-e!

Yeah! That’s also a joke between the band members (laughs). We always joke that we should make a secret fourth chapter called Dianne!

That would be an amazing surprise!

It would be! But the thing is they all die and I’m having a trouble with that part (laughs).

But it can be the plot twist!

That can work! (Laughs). Let’s make me the one who got away!

Do you compose the chapters all in a row or you go story by story?

I do it separately. I think it would be very unwise to read up on three stories at the same time because it guarantees you’re going to swap details. I want the story to be told as accurate as possible. If you’re doing such a thing, if you’re telling the world about history, your facts should be right. Of course the way I’ve written the lyrics it’s all from the position of the female character and the emotions are my interpretations. But the facts, they have to be correct. In order to do that I keep my focus on each chapter.  We’ve already been working slightly on chapter three, but it’s more about cool riffs and cool sounds far more than details.  

Do you relate sometimes on these stories in a personal way?

Yes. Most of the topics are topics you still see these days. I didn’t have a miss carriage, but I can sadly imagine losing something very dear to me. For example, having to step out of «Xandria» and having to leave that music behind, that also felt like a miss carriage because I invested so much love and energy and then it was still born but it had no future anymore. So it’s a different way of diving into the story but the emotions are the same.

That’s true. And speaking just about emotions, the way you’r singing on the track «Exile» is very dramatic, like if it was «acting vocals». That made me feel like I was on a theatre watching a play.
Thank you! That is a huge complement! You know, I wanted to sound like that. When people hear this story about Anastasia Romanova, I wanted them to believe that is her sharing her own story.
When I got to the part you’re begging for your life made me feel like was living through that! Was this you original plan for the song?
Thank you! We originally knew that at the end we would tell her dead and that she had to die. The very end scene in which I do the spoken part, that’s all shot in one take. We only did it once and that’s really me diving into that moment. It tore me apart having to do that because I did so much research of her and then I had to kill her off. To me it was horrible, I was shaking and crying. Everything you hear is real. Recording a moment like that in its purity and honesty it would make the people really feel it when they get to hear the song.
I’m sure the fans will have chills over this!
You know, I played it to my parents and they had to cry at that point. Hearing their daughter saying she doesn’t want to die was really scary for them (laughs). 
Must be scary even for yourself!
We did a listening session at the studio, and we heard on the big musical boxes and it was chilling to hear my own voice saying «I do not want to die», and NO I DON’T! (Laughs).
I’m kind of curious about the first song. Why is called «Motherland»?
Actually the first tittle was «Rodina» because that is the Russian song of the Russian world for «Motherland». And it is still in the song because I sing «Oh my Rodina». I wanted it to be sort of like an anthem. That’s how the chorus should feel like. 
Have you thought about doing live shows?
We have been talking about going live and we really have to after the third chapter. I’m not sure how I can pull it out because at the end of every chapter I would need like an hour to recover! (Laughs). And of course, the boys will have to study a lot of instrumental stuff!
Do you have a personal favorite between all three songs?
That is so mean! Is like asking a mother which one is your favorite child! Or I mean, you cannot say that out loud (laughs). For example this album is symphonic and they used much more of my classical voice. For me that’s like coming home because I studied classical music and it flows naturally. 
It’s international Women’s Day. What would you say to all of them?
Well it might be a bit cheesy but I would say «beauty is on the inside». A lot of women now days get frustrated about their appearance and the way they look for others but it’s far more important first see the beauty that is within. Learn to love yourself because if you do, you are so much stronger!
Ex Libris is going to launch their second chapter «ANASTASIA ROMANOVA» on Friday, 15th.
Hermes Peredo

Hermes Peredo

Fotografía, redacción & management

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